פורטל הוא למעשה אתר אינטרנט שמתיימר לשמש בתור שער כניסה למגוון הרב של אתרים העוסקים בתחום מסויים. ישנם סוגים רבים של פורטלים כגון פורטלים מתחום העסקים, הלימודים ועוד ועוד. בניית אתרים שאמורים לשמש כפורטלים היא משימה מורכבת הדורשת ידע מקצועי רב וכלים טכניים המותאמים לכך.
בעוד שישנן כיום חברות רבות העוסקות בתחום של בניית אתרים רגילים, כאשר מבקשים להקים פורטל בתחום כלשהו יש צורך לחפש חברות בעלות ניסיון ספציפי בבניית פורטלים. הסיבה הפשוטה לכך היא כי בנייה לא מקצועית של פורטל, בניגוד לאתר רגיל, עלולה להסתיים ב"קריסה" של האתר ולהביא לצורך לבנותו מחדש בצורה נכונה.
היבטים חשובים בהקמת הפורטל
הקמת פורטל צריכה להיעשות תוך דגש מיוחד על היבטים טכניים של בניית אתרים ובמיוחד היבטים של שטח אחסון, מהירות זרימת הנתונים מאתר ורוחב פס. כיוון שפורטל מוצלח ישרת כמות רבה של גולשים, יש הכרח לדאוג לכך שהשרת עליו מותקן הפורטל יוכל לענות לכל הבקשות המופנות אליו בו זמנית מבלי לכרוע תחת העומס.
היבט חשוב נוסף הנובע מן המורכבות הגדולה של פורטלים - הוא תכנון נכון של ממשק האתר. בניית פורטלים מחייבת ניתוח מקצועי של סוגי המידע שהם מציגים ומתן אפשרות לגולשים לפלח את המידע בהתאם להעדפותיהם. עיצוב האתר צריך משום כך להנחות את הגולשים בפעולות שעליהם לבצע כדי להגיע לפריטי המידע.
תכנון נכון וקידום נכון – צעדים הכרחיים להצלחת הפורטל
לפני התחלת הקמת הפורטל חשוב לקיים ניתוח מעמיק של המצב הקיים בשוק, ולבחון אילו פורטלים מתחרים כבר קיימים והיכן נמצא היתרון הייחודי של הפורטל החדש. בנוסף כדאי להתייעץ עם חברות בניית אתרים לגבי היתרונות והחסרונות של הפורטלים הקיימים, כמו שימוש נכון ולא נכון בטכנולוגיות רשת, ונושאים דומים.
לאחר שהפורטל פועל דואגות חברות בניית אתרים לקידום במנועי החיפוש. כדי להשפיע על רשימת התוצאות במנועי החיפוש המקובלים כמו גוגל ויאהו, צריכים תכני הפורטל לעמוד בכמה כללים הקשורים לניסוח הטקסט, ארגון הקוד וכדומה. לאחר הקידום הראשוני ניתן להמשיך ולקדם את האתר באופן תקופתי, לפי הצורך.